Dla kogo i kiedy należy się obrona z urzędu?
Obrona z urzędu oznacza, iż osoba, która z niej korzysta nie jest zobowiązana do poniesienia kosztów tej usługi. Koszty te w takim przypadku obciążają bowiem Skarb Państwa (czyli de facto pozostałych podatników). Równocześnie posiadanie obrońcy jest wyrazem uprawnienia do skorzystania z pomocy profesjonalnego pełnomocnika (aspekt formalny obrony).
Kto jest uprawniony do posiadania obrońcy z urzędu?
W istocie jest to każda osoba, która stoi w opozycji do organów ścigania – a więc podejrzany, sądu prowadzącego postępowanie – oskarżony, czy osoba będąca stroną w postępowaniu wykonawczym lub stricte penitencjarnym, a więc po prawomocnym rozstrzygnięciu – tj. skazany.
Niezależnie od tego na jakim etapie postępowania znajduje się sprawa, urzędem, który wyznacza obrońcę jest sąd, a konkretnie prezes lub referendarz sądowy sądu właściwego do rozpoznania sprawy, natomiast kiedy sprawa trafiła już przez sąd, ten organ, a konkretnie przewodniczący danego wydziału sądu.
Kiedy ustanawiany jest obrońca z urzędu?
Przede wszystkim są to sytuacje, kiedy dana osoba chce skorzystać z uprawnienia do posiadania obrońcy, lecz nie stać ją na to – tzw. prawo ubogiego. W takim wypadku, stosownie do art. 78 KPK konieczne staje się należyte wykazanie, że osoba taka nie jest w stanie ponieść kosztów obrony bez uszczerbku dla niezbędnego utrzymania siebie i rodziny. W tym celu zazwyczaj wypełnia się określony formularz. W przypadku skazanych, sąd wnioskuje zazwyczaj o wyciąg z ich konta tj. posiadanych przez nich środków pieniężnych przeznaczonych do ich dyspozycji.
Jak długo trwa obrona z urzędu?
Wyznaczenie obrońcy z urzędu nakłada na niego obowiązek podejmowania czynności procesowych do prawomocnego zakończenia postępowania. Jeśli jednak czynności należy dokonać poza miejscem zamieszkania obrońcy z urzędu, prezes sądu, przed którym mam być dokonana czynność, lub referendarz sądowy tego sądu, a w postępowaniu przygotowawczym prezes sądu rejonowego miejsca czynności , lub referendarz sądowy tego sądu, na uzasadniony wniosek dotychczasowego obrońcy, może wyznaczyć do dokonania tej czynności innego obrońcę spośród miejscowych adwokatów lub radców prawnych (art. 84 KPK).
Zdarzają się jednak sytuacje, w których organ postępowania musi działać szybko,
a równocześnie zachodzi konieczność posiadania obrońcy przez podejrzanego/oskarżonego/skazanego. Konieczność taka oznacza, że posiadanie obrońcy jest obligatoryjne.
Przypadki obrony obligatoryjnej przewiduje oczywiście ustawa (art. 79 i 80 KPK).
Są to sytuacje kiedy oskarżony/podejrzany:
– nie ukończył 18 lat;
– jest głuchy, niemy lub niewidomy;
– zachodzi uzasadniona wątpliwość, czy jego zdolność rozpoznania znaczenia czynu lub kierowania swoim postępowaniem nie była w czasie popełnienia tego czynu wyłączona lub
w znacznym stopniu ograniczona;
– zachodzi uzasadniona wątpliwość, czy stan jego zdrowia psychicznego pozwala na udział
w postępowaniu lub prowadzenie obrony w sposób samodzielny oraz rozsądny;
– gdy sąd uzna to za niezbędne ze względu na inne okoliczności utrudniające obronę;
– w postępowaniu przed sądem okręgowym, jeżeli zarzucono mu zbrodnię.
Zazwyczaj po ustaniu wspomnianej nagłości sytuacji, a więc po lub nawet w trakcie podjęcia określonej czynności procesowej, istnieje możliwość ustanowienia obrońcy z wyboru. Może to być również ten sam obrońca, który został ustanowiony z urzędu, z tą różnicą, iż zmieni się wówczas źródło finansowania jego usług 😊. Niemniej szczególnie w przypadkach dotyczących stanu psychicznego osoby, która wymaga obrony obligatoryjnej, obrona świadczona z urzędu jest zazwyczaj kontynuowana.
Poza tym, że skazani również mogą skorzystać z obrońcy z urzędu korzystając z tzw. prawa ubogiego, to nieco odmiennie prezentuje się kwestia obrony obligatoryjnej, której zastosowanie również może pojawić się nagle.
Kodeks karny wykonawczy wskazuje (art. 8 kkw), iż sytuacje obrony obligatoryjnej pojawiają się kiedy skazany:
– jest głuchy, niemy lub niewidomy;
– zachodzi uzasadniona wątpliwość co do jego poczytalności;
– nie ukończył 18 lat;
– sąd uzna to za niezbędne ze względu na okoliczności utrudniające obronę.
Skazany, który jest pozbawiony wolności, nie jest jednocześnie pozbawiony kontaktu z obrońcą. Ma prawo kontaktować się z nim telefonicznie raz w tygodniu zgodnie z regulaminem danej placówki penitencjarnej. Warunkiem jest przekazanie odpowiedniej administracji numeru kontaktowego do obrońcy.
W praktyce, co jednak powinno być odstępstwem od reguły osobistego stawiennictwa skazanego, obrońca z urzędu ustanawiany jest przykładowo również w przypadku, kiedy skazany sam składał wniosek np. o przerwę w karze, lecz sąd zdecydował o niesprowadzaniu go na posiedzenie. Wówczas konieczne jest zapewnienie należytej reprezentacji interesów skazanego.
Poza tym ustanowienie obrony z urzędu staje się konieczne m.in. w postępowaniu wznowieniowym po śmierci oskarżonego (art. 548 kpk) na jego korzyść, kiedy nie uczynią tego jego bliscy lub zachodzi podstawa do zawieszenia postępowania wznowieniowego.
Ciekawostka – lista obrońców z urzędu sporządzana jest na podstawie deklaracji chęci podjęcia takiej obrony, składanej we właściwej ze względu na miejsce prowadzenia działalności Izbie Adwokackiej/Radcowskiej. Na listę można wpisać się do października (adwokaci/tki) każdego roku i z nowym rokiem jest ona aktualizowana i przestawiana sądowi.
Tak, jestem na takiej liście w obrębie Krakowa